Diëtiste bredene de haan oostende oudenburg kust voedingsadvies


VOEDINGSADVIES

 

Gezond zonder 'dieet'

Om welk type voedingsadvies het ook gaat, alles draait om gedragsverandering. Het aanpassen van je huidige voedingsgewoontes naar een manier van eten die je lichamelijke en mentale gezondheid ten goede komen. En laat verandering nu net één van de moeilijkste dingen zijn om te doen want wij mensen zijn van nature gewoontedieren.

 

Daarom zijn er een aantal punten die ik alvast wil meegeven en waar we ook rond werken tijdens de consultaties:

 

Nieuwe gewoontes moeten aangenaam en belonend zijn, niet gewoon 'doenbaar' of 'vol te houden'

  • Zorg voor voeding die je leuk en lekker vindt. Beloon jezelf niet met iets lekkers omdat je net weer eens die saaie, smaakloze ‘gezonde’ maaltijd hebt opgegeten, maar stel je maaltijd zo samen dat hij een beloning op zich is.

  • Kies niet voor activiteiten die je niet helemaal leuk vindt of voeding die je niet echt lekker vindt. Dat is één van de meest gemaakte fouten want het staat haaks op hoe je hersenen nieuwe gewoontes inbouwen.

 

Wees aandachtig voor je gedachten, acties en emoties

  • Nieuwe gewoontes aanleren vraagt in het begin om heel wat aandacht waardoor ze voelen als een grotere inspanning dan bij je oude gewoontes te blijven. Logisch dat je dan soms even twijfelt of het het allemaal wel waard is. Maar onthoud dat als wat je doet aangenaam en belonend is, het na verloop van tijd een stuk vlotter zal gaan.

  • Je bewust zijn van wat je voelt, denkt en doet, even pauze nemen en nadenken waarom je iets wil eten is een belangrijke stap. Op die manier geef je jezelf de mogelijkheid om voor een andere, gezondere optie te kiezen en niet blindelings terug te vallen in je oude patroon en ongezonde voedingskeuzes.

 

Wees nieuwsgierig naar de mogelijkheden en je nieuwe gewoontes

  • Ons hele leven is een groeiproces dus blijf nooit steken in de gedachte dat het niet anders kan of dat je er niet zal in slagen om je voeding en levensstijl aan te passen.

  • Stel jezelf eens de volgende vragen om te groeien: ‘Wat ging er goed?’, ‘Wat is er minder goed gelukt?’, ‘Wat kan ik de volgende keer anders doen?’

Samen gaan we op zoek naar een gepersonaliseerd eetpatroon met gezonde gewoontes die voor jou werken. Dat is de enige manier om consequent op een gezond gewicht te komen en gezond te blijven.